سؤال مجلس از رئيس‌جمهور درباره سپرده‌گذاران همچنان در اغماء!

«سؤال مجلس از رئیس‌جمهور » درباره سپرده گذاران سرنوشت نامشخصی داشته و همچنان در اغما به سر می‌برد، با وجود اینکه سخنگوی هیئت ‌رئیسه مجلس از مخالفت لاریجانی با طرح سؤال از رئیس‌جمهور در‌باره سپرده‌گذاران خبر داده است، رئیس ‌مجلس در جلسه علنی دیروز و در واکنش با سخنان نماینده مشهد در این رابطه گفت : کسی مانع سؤال از رئیس‌جمهور نشده است!
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوران تصدی محمد فرهادی و مدرک تحصیلی حجت‌الاسلام حسن روحانی مخالفت کردند.
نمایندگان مجلس با 122 رای موافق، 68 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر با نظر کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مبنی بر رد انجام این تحقیق و تفحص موافقت کردند.
اگر سؤال طرح می‌شد


 اعتراضات سر از خیابان‌ درنمی‌آورد
حجت‌‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی دیروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوران تصدی محمدی فرهادی وزیر سابق خطاب به علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی اجازه ندهید تقاضای تحقیق و تفحص و یا سؤالات نمایندگان مطرح شود مشکلاتی در پی خواهد داشت.
وی با ‌اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی مسیر برای طرح مطالبات مردم باز است، خاطرنشان کرد: سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص به این معنا نیست که لزوماً‌ اشکالات وارد است اما باید برای رفع ابهام مسیر طرح آنها باز باشد.
پژمان‌فر گفت: امروز سؤالی در جامعه و نیز در خارج از کشور مطرح است و طرح آن به معنای آن نیست که لزوماً این سؤال وارد است اما شما اجازه دهید که مجلس از مجاری صحیح آن را پیگیری کند.
وی خطاب به علی لاریجانی اظهار داشت: اگر اجازه می‌دادید سؤال 180 نماینده مجلس از رئیس‌جمهور درباره مشکلات سپرده‌های مالی مطرح شود، این مشکلات سر از خیابان‌ها در نمی‌آورد.
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس ‌مجلس اظهارداشت: وقتی برای خود اجتهاد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم مسائل مردم از زبان نمایندگان مجلس مطرح شود، ‌اشکالات در جای دیگری مطرح می‌شود و افرادی پرچمدار مطالبات مردم می‌شوند که نباید بشوند.
پژمان‌فر ادامه داد: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم نسبت به مدرک رئیس‌جمهور سؤال مطرح است که آیا در آن از برخی منابع کپی‌برداری شده است یا نه؟ و در محاکم قضایی هم در این‌باره شکایاتی وجود دارد.
وی افزود: در مجلس برای حل این مسئله مدت‌هاست تقاضای بررسی مطرح شده است که آیا مدرک تحصیلی رئیس‌جمهور از مسیر قانونی خود صادر شده و یا کپی‌برداری شده است.
نماینده مشهد گفت: اگر امروز نمایندگان عزیز به تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم در دوران آقای فرهادی که بخشی از آن نیز مربوط به بررسی مدرک تحصیلی رئیس‌جمهور است رأی دهند یعنی ما راه را برای حل همه مسائل از جمله این مورد خاص باز کرده‌ایم اما اگر اجازه ندهیم این تحقیق و تفحص صورت گرفته و مدرک تحصیلی رئیس‌جمهور نیز بررسی شود یعنی به نوعی روی این ابهام را پوشانده‌ایم ولی با رأی ندادن به این موضوع مسئله قابل حل نخواهد بود از این رو باید از این فرصت که نظام جمهوری اسلامی براساس قانون اساسی برای ما فراهم کرده استفاده کنیم.
پژمان‌فر در ادامه با‌ اشاره به برخی سؤالات در حوزه مالی و فرهنگی در عملکرد وزارت علوم در دوران وزارت فرهادی گفت: ما در جریان این تحقیق و تفحص می‌خواهیم بسیاری از مشکلاتی را که امروز جایگاه وزارت علوم را دچار مشکل کرده بررسی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در همین مجلس مدرک مرحوم کردان وزیر کشور اسبق بررسی شد و مجلس با آن موضوع برخوردی کرد که انتظار داریم در مورد مدرک تحصیلی رئیس‌جمهور هم این روش را پیاده کنیم.
نماینده مشهد با درخواست از نمایندگان مجلس جهت رأی به تحقیق و تفحص از وزارت علوم و بررسی مدرک تحصیلی حسن روحانی گفت: اگر در نتیجه انجام این تحقیق و تفحص‌اشکال وارد بود محاکم قضایی به آن رسیدگی می‌کنند و اگر هم ‌اشکالی وارد نبود که موضوع حل می‌شود اما نگذاریم که این زخم باقی بماند.
کسی مانع سؤال
از رئیس‌جمهور نشده است
علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: تعجب می‌کنم این را می‌گویید و عدم طرح سؤال از رئیس‌جمهور را عامل اغتشاش می‌دانید. سؤال در مورد مؤسسات مالی مطرح بود و ما از قبل موضوع را پیگیری کردیم. در جریان هستید که نمایندگی از مجلس، قوه قضائیه و دولت چقدر تلاش کردند موضوع حل شود و گزارش هم در صحن مجلس مطرح شد.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کسی مانع طرح سؤال نیست چرا کار را با دست خودتان تضعیف می‌کنید؟
سخنگوی هیئت ‌رئیسه:
لاریجانی مخالف است!
به گزارش تسنیم با وجود تکذیب رئیس‌ مجلس مبنی بر اینکه کسی مانع طرح سؤال از رئیس‌جمهور نیست، بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس با قید «در شرایط فعلی» گفت: علی لاریجانی مخالف طرح سؤال از رئیس‌جمهور است.
وی گفت که آقای لاریجانی در حال حاضر معتقد است با توجه به این‌که دولت گرفتار موضوعات مختلفی است، شاید بهتر باشد که این موضوع طرح سؤال فعلاً معطل بماند یا به نوعی تعدیل شود.
کلیات بودجه امروز
بررسی می‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در‌باره بودجه 97 نشستی غیر علنی برگزار کرده و امروز نیز در جلسه علنی بهارستان برای بار دوم کلیات لایحه بودجه بررسی و به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست غیرعلنی دیروز لایحه بودجه 97 را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در این نشست علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را درمورد آخرین جمع‌بندی‌های کمیسیون تلفیق به نمایندگان ارائه کرد.
اکبر رنجبرزاده عضو هیئت ‌رئیسه مجلس نیز در گفت وگو با خانه ملت، از بررسی کلیات لایحه بودجه در نشست امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: سه مخالف و سه موافق هر کدام به مدت 5 دقیقه درباره کلیات لایحه بودجه اظهارنظر می‌کنند و نماینده دولت و کمیسیون تلفیق در مجموع می‌توانند 30 دقیقه از لایحه و گزارش دفاع کنند.
عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس روز پنج‌شنبه برای بررسی بودجه نشست ندارد، افزود: امروز حداقل باید چهار ساعت جلسه علنی تشکیل شود و تشکیل جلسه در نوبت عصر منوط به نظر نمایندگان است و جلسه بعدی روز شنبه است.
 نماینده اسدآباد تصریح کرد: اصلاحات زیادی روی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اعمال شد، اما در نهایت درباره کلیات بودجه نظر نمایندگان ملاک است.
کمیسیون تلفیق گزارشی از بودجه شرکت‌های دولتی نداده است
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در نشست علنی دیروز با استناد به اصل 52 قانون اساسی طی اخطاری گفت: امروز گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 کل کشور به دست نمایندگان رسید اما در مورد بودجه شرکت‌های دولتی در آن گزارشی ارائه نشده است.
بنابراین گزارش علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: موضوع را از آقای تاجگردون رئیس‌ کمیسیون تلفیق پیگیری کنید.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس، شهرداری‌ها را مکلف به پرداخت 4 درصد مابه‌التفاوت حق بیمه متصدیان مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی به سازمان تامین اجتماعی کردند.
سازمان بنادر و دریانوردی نیز موظف شد جهت کاهش انتظار نوبت کشتی‌های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تاسیسات بندری و تامین تجهیزات مورد نیاز دریایی و بندری کشور اقدام کند.
همچنین کلیات طرح یک فوریتی الحاق دو ماده به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از سوی وکلای ملت تصویب شد.
خبر دیگر اینکه سؤال نماینده کرمانشاه از وزیر کشور درباره جواز تردد کامیون‌های حامل نفت از کشور عراق علیرغم ایجاد مشکلات ترافیکی و کشف قاچاق اسلحه و مشروبات الکلی اعلام وصول شد.